Hyvinvointiblogi Ilo Elää

Mindfulness - Voisinko minä parantaa sillä elämäni laatua?

Maanantai 25.1.2021 - KM, PsK Jaana Laurinvaara

IloElaa_Hot_Air_Balloon.png

Mindfulness on monelle tuttu sana. Mitä mindfulness on?

Mindfulness on tietoista hyväksyvää läsnäoloa, mikä tarkoittaa oman kehon aistimista, tunteiden ja tuntemusten kuuntelemista ja kuulemista. Mindfulness ei ole rentoutumismenetelmä eikä se ole myöskään meditoimista. Käytännössä mindfulness tarkoittaa sitä, että aistit avataan juuri sen hetkisille havainnoille. Ei olla menneessä tai tulevassa vaan juuri tässä hetkessä. Mitä juuri nyt voin nähdä, kuulla, tuntea, haistaa tai maistaa?

 

Tietoista, tässä hetkessä ja ilman ennakkoasenteita

Tietoinen läsnäolo on taito suunnata huomiota ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin uudella tavalla tietoisesti, tässä hetkessä ja ilman ennakkoasenteita. Usein ajattelu houkuttelee meitä miettimään ja vatvomaan mennyttä tai ennakoimaan tulevaisuuden murheita.

 

Elämä muuttuu

Mindfulnessin avualla on mahdollista kehittää myönteisempiä tunnekokemuksia sekä oppia säätelemään omia tunnereaktioita. Rentoutumiskyky kasvaa ja stressinhallintakyky kehittyy. Stressaavassa tilanteessa oppii navigoimaan automaattiohjauksen sijaan.

Mindfulness kehittää myös empatiaa ja tunneälyä. Mindfulnessin avulla opitaan havainnoimaan sekä sisäisiä että ulkoisia ärsykkeitä uudella tavalla. Kivun sietokyky paranee ja ystävällisyys, elämän ilo ja itsen sekä muiden arvostus kasvaa.

 IloElaa_mindfulness_nainen_rannalla2.png

Miten harjoitellaan?

Mindfulnessharjoittelu voidaan aloittaa lyhyistä muutaman minuutin ohjatuista harjoitteista kohti itseohjattuja harjoitteita tai esim. apuna voidaan käyttää verkosta löytyviä harjoitteita ja ryhmämuotoista ohjattua harjoittelua. Säännöllisen harjoittelun edetessä oman tarkkaavuuden säätely ja kokemusten vastaanottaminen saavat uuden luonteen. Ihminen elää tässä ja nyt.

Kenelle?

Mindfulness sopii jokaiselle, joka on kiinnostunut saamaan paremman kosketuksen omiin tunteisiinsa ja automaattisiin ajatuksiinsa sekä toimintatottumuksiinsa. Toimimme nimittäin usein ikään kuin automaattiohjauksella ja niin, että mielemme on jatkuvasti joko menneessä tai tulevissa tapahtumissa.

 

Mindfulness hevosavusteisesti ja kognitiivisessa lyhytterapiassa

Mindfulnessiä voidaan käyttää osana kognitiivista lyhytterapiaa tai hevosterapiaa, jolloin voidaan oppia esim. reagoimaan tiettyihin tilanteisiin uudella tavalla tai sietämään epämukavia tunteita niiden tukahduttamisen sijaan, mikä voi aiheuttaa mm. masennusta ja ahdistusta. Ennen kaikkea mindfulness auttaa elämään tässä hetkessä ja löytämään kosketuksen itseen, kanssaihmisiin ja ympäristöön.

 

Kysy lisää

Jos olet kiinnostunut kehittämään tietoisuus- ja tunnetaitojasi mindfulnessin avulla, osallistumaan hevosavusteiseen mindfulness työskentelyyn tai lyhytterapeuttiseen työskentelyyn jonkin elämää haittaavan ongelman poistamiseksi, niin jätä yhteystietosi TÄSTÄ.

Tämän blogikirjoituksen kirjoittaja on Ilo Elää Klinikan ja Ilo Elää Hyvinvointitallin valmentaja Jaana Laurinvaara (KM, PsK). Hän on yhteydessä sinuun toivomallasi tavalla. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Mindfulness, kognitiivinen lyhytterapia, hevosterapia, tietoisuustaidot