Hyvinvointiblogi Ilo Elää

Hevosen maastakäsittely mahdollistaa ihmiselle kokemuksellisen tavan oppia itsestään

Perjantai 21.3.2025 klo 11.21 - Jaana Laurinvaara, PsK, KM

Uusi blogikirjoitukseni Hevosen maastakäsittely mahdollistaa ihmiselle kokemuksellisen tavan oppia itsestään löytyy osoitteesta:
 
https://www.lyhytterapeutti.info/blog/iloelaa_maastakasin
Kannattaa tutustua!
Jaana_Sunny.jpeg

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hevosavusteisuus, maastakäsittely, hevosterapia, sosiaalipedagoginen hevostoiminta

Hevonen ja Minä - sisäistä rohkeutta ja itseluottamusta

Tiistai 24.9.2024 - PsK, KM Jaana Laurinvaara

IMG_5674_2.JPG

Arat ja syrjäänvetäytyvät lapset saattavat kokea sosiaaliset tilanteet vaikeina. He saattavat vetäytyä muiden lasten seurasta, tuntea epävarmuutta itsestään tai kokea, etteivät tule ymmärretyiksi. Tämä voi johtaa tilanteisiin, joissa lapsi jää sivuun, yksinäiseksi tai kokee, ettei kuulu joukkoon. Hevosavusteinen toiminta on luonnollinen, turvallinen ja tehokas tapa tukea tällaisia lapsia ja nuoria heidän tunne-elämänsä kehityksessä ja itseluottamuksensa vahvistamisessa. 

 

Mutta mitä tarkoittaa arkuus, ja mitkä tekijät voivat johtaa siihen, että lapsi tai nuori vetäytyy muiden lasten seurasta? Ja miten hevoset voivat auttaa heitä löytämään oman äänensä ja paikkansa ryhmässä?

 

Syitä arkuuteen ja syrjäänvetäytymiseen

 

Arkuus ja syrjäänvetäytyminen voivat juontaa juurensa monenlaisista syistä, jotka vaikuttavat lapsen kehitykseen. Tässä muutamia yleisimpiä tekijöitä:

 

1. Perimä ja temperamentti:

 Jotkut lapset syntyvät luonnostaan herkemmiksi ja varovaisemmiksi. Tämä voi ilmetä taipumuksena välttää uusia tilanteita tai reagoida voimakkaasti stressaaviin tilanteisiin. Tällainen lapsi saattaa olla ujompi ja vetäytyä, mikä näkyy sosiaalisten suhteiden haastavuutena.

 

2. Kokemukset kiusaamisesta tai hylkäämisestä:

 Jos lapsi on kokenut kiusaamista tai tuntenut itsensä hylätyksi ikätoveriensa taholta, hän voi alkaa pelätä sosiaalisia tilanteita ja vetäytyä niiden ulkopuolelle. Kiusaaminen jättää syvät jäljet itsetuntoon ja voi johtaa siihen, että lapsi ei uskalla olla oma itsensä muiden seurassa.

 

3. Turvallisen kiintymyssuhteen puute:

 Lapsen varhaisessa elämässä muodostuneet kiintymyssuhteet vaikuttavat vahvasti siihen, miten hän suhtautuu sosiaalisiin suhteisiin myöhemmin. Jos lapsella ei ole ollut turvallista, luottamuksellista suhdetta hoivaajaan, hän voi kokea vaikeuksia luoda ja ylläpitää läheisiä suhteita myös muiden lasten kanssa.

 

4. Korkeat vaatimukset ja suorituspaineet:

 Jos lapselta vaaditaan paljon, ja hän kokee, ettei pysty täyttämään näitä odotuksia, hän voi alkaa vetäytyä tilanteista, joissa arvioi itseään tai joissa muut voivat arvioida häntä. Tällainen lapsi saattaa esimerkiksi kokea epäonnistumisen pelkoa ryhmätilanteissa.

 

5. Mielenterveyden haasteet:

 Ahdistus, masennus ja muut mielenterveyden ongelmat voivat vaikeuttaa lapsen ja nuoren osallistumista sosiaalisiin tilanteisiin. Näissä tapauksissa vetäytyminen on usein tapa välttää negatiivisia tunteita, kuten pelkoa, häpeää tai riittämättömyyttä.

 

Kun lapsi vetäytyy, häntä saattaa olla vaikea tavoittaa perinteisillä menetelmillä, kuten keskusteluilla tai ryhmätoiminnoilla. Hevosavusteinen toiminta tarjoaa kuitenkin ainutlaatuisen, ei-verbaalisen lähestymistavan, joka voi avata oven lapsen sisäiseen maailmaan ja auttaa häntä rakentamaan luottamusta sekä itseensä että muihin.

 

Miten hevosavusteinen toiminta tukee arkoja lapsia ja nuoria?

 

Hevosavusteinen toiminta on menetelmä, jossa hevonen toimii peilinä lapsen tunteille ja käytökselle. Hevosen kanssa työskentely tarjoaa lapselle turvallisen tilan, jossa hän voi oppia tunnistamaan omia tunteitaan, säätelemään niitä ja löytämään itseluottamusta ja rohkeutta. Tässä muutamia tapoja, miten hevosavusteinen toiminta tukee arkoja ja syrjäänvetäytyviä lapsia:

 

1. Turvallinen ja luonteva vuorovaikutus:

 Hevosen kanssa vuorovaikutus on välitöntä ja aitoutta vaativaa. Hevonen ei arvioi eikä kritisoi, ja se reagoi ainoastaan siihen, mitä lapsi viestii omalla kehollaan ja energiallaan. Tämä tarjoaa lapselle mahdollisuuden kokea hyväksyntää ja arvostusta sellaisena kuin hän on.

 

2. Tunteiden säätelyn harjoittelu:

 Hevoset ovat herkkiä ihmisten tunteille ja reagoivat herkästi jännitykseen, pelkoon tai rauhallisuuteen. Tämä opettaa lasta tiedostamaan omia tunteitaan ja niiden vaikutusta ympäristöönsä. Esimerkiksi, jos lapsi on hermostunut, hevonen saattaa tulla levottomaksi. Kun lapsi oppii rauhoittamaan itsensä, myös hevonen rauhoittuu. Tämä prosessi auttaa lasta harjoittelemaan tunteidensa säätelyä turvallisessa ympäristössä.

 

3. Itsevarmuuden rakentaminen:

 Hevosen kanssa työskentely, esimerkiksi hevosen hoitaminen tai taluttaminen, antaa lapselle ja nuorelle konkreettisia onnistumisen kokemuksia. Kun lapsi huomaa kykenevänsä kommunikoimaan suuren eläimen kanssa ja saavuttavansa tavoitteita, hänen itseluottamuksensa kasvaa. Tämä voimaantumisen tunne siirtyymyös muihin elämänalueisiin.

 

4. Rajojen tunnistaminen ja asettaminen:

 Hevosen kanssa toimiessa lapsi oppii asettamaan rajoja ja tunnistamaan toisten rajoja. Tämä auttaa lasta oppimaan, miten omat rajat ja toisten rajat vaikuttavat vuorovaikutukseen.

 

5. Empatian ja sosiaalisten taitojen kehittäminen:

 Hevosen läsnäolo ja reagointi opettavat lapselle, kuinka tärkeää on olla empaattinen ja läsnä toisten tunteille. Hevosen hoitaminen ja sen hyvinvoinnista huolehtiminen kehittää lapsen empatiakykyä ja sosiaalista ymmärrystä. Tämä siirtyy vähitellen myös ihmisten välisiin suhteisiin, kun lapsi tai nuori alkaa tunnistaa omia ja muiden tunteita paremmin.

 

Hevosen luonnollinen tuki lapsen ja nuoren kehitykselle

 

Hevosavusteinen toiminta ei ole pelkästään voimaannuttavaa, vaan se tarjoaa myös luonnollisen ympäristön, jossa lapset voivat olla oma itsensä ilman suorituspaineita tai vertailua muihin. Hevoset ovat lempeitä, mutta voimakkaita eläimiä, jotka voivat auttaa lapsia kasvamaan vahvemmiksi ja rohkeammiksi. Monet arat ja vetäytyvät lapset ja nuoret tuntevat olonsa vapaammaksi ja hyväksytyksi eläinten seurassa, koska siellä he voivat olla juuri sellaisia kuin ovat.

 

Hevosen kanssa toimiessa ei tarvitse sanoja – pelkkä läsnäolo ja yhteinen hetki riittävät. Tämä on erityisen arvokasta lapsille ja nuorille, jotka kamppailevat itsensä ilmaisemisen tai sosiaalisten tilanteiden kanssa. Hevosavusteisen toiminnan kautta lapset voivat löytää uudelleen itsensä, rakentaa luottamusta ja voimaantua kohti parempaa itsetuntoa ja rohkeampaa olemista.

  

Yhteenveto

 

Hevosavusteinen toiminta on monella tapaa ainutlaatuinen ja tehokas keino tukea arkoja ja syrjäänvetäytyviä lapsia ja nuoria. Se tarjoaa turvallisen ja luonnollisen tavan käsitellä tunteita, kehittää itseluottamusta ja luoda positiivisia kokemuksia vuorovaikutuksesta. Hevonen voi toimia peilinä lapsen sisäiselle maailmalle, auttaen lasta löytämään uusia tapoja olla rohkeasti oma itsensä, niin hevosten kuin ihmisten seurassa.

Ps. Mietitkö, miten pääsisi aloittamman voimaannuttavan hevosavusteisen toiminnan Ilo Elää tallilla?

Voit soittaa Jaanalle (040 161 8895) tai varata tutustumiskäynnin sähköisestä kalenterista (https://www.vello.fi/iloelaa).

Lämpimästi tervetuloa kokemaan hevosavusteisen toiminnan voimaannuttava vaikutus :)

  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hevosavusteinen toiminta, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, hevosterapia, arkuus, ujous, syrjäytyminen

MITEN KUNTOUTTAVA SOSIAALIPEDAGOGINEN HEVOSTOIMINTA AUTTAA ADHD:HEN?

Torstai 25.4.2024 - KM, PsK, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja Jaana Laurinvaara

3 – 4 radiokanavaa yhtä aikaa auki? Tältä saattaa tuntua henkilöstä, jolla on ADHD. Tutustu blogikirjoitukseeni ADHD:n /ADD:n hoitamisesta hevosavusteisesti.

 

ADHDblogi.png

 

Mikä on ADHD?

ADHD on neurologinen häiriö, joka vaikuttaa ihmisen kykyyn säädellä aktiivisuuttaan, tarkkaavaisuuttaan, keskittymistään ja impulsiivisuuttaan. Sekä aikuisilla että lapsilla  ADHD:hen liittyy myös sosiaalisten taitojen ja tunteiden säätelyn vaikeutta. ADHD saattaa vaikeuttaa myös asioiden muistamista, suunnittelua ja toteuttamista. Toisaalta ADHD:n omaavilla saattaa olla vilkas mielikuvitus ja paljon leikkimielisyyttä.

 

ADHD:stä kärsivä ei ole laiska tai saamaton

ADHD:llä ei ole mitään tekemistä laiskuuden, saamattomuuden tai tyhmyyden kanssa. ADHD oireet alkavat jo lapsuudessa ja saattaa käydä niinkin, että ADHD diagnosoidaan vasta aikuisiällä, mikä on usein helpotus ko. henkilölle, sillä elämää vaikeuttaville tekijöille löytyy selitys ja myös apua.

 ADHD:lle sukua on ADD, joka on tarkkaavuushäiriö ilman ylivilkkautta. Tällöin henkilö kärsii päänsisäisestä levottomuudesta, eikä pysty sen takia keskittymään esim. koulussa.

 

ADHD-valmennus sosiaalipedagogisen hevostoiminnan keinoin

Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on talliympäristössä hevosten kanssa tapahtuvaa toiminnallista kuntoutusta, jota ohjaa koulutettu ammattihenkilö, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja. Sosiaalipedagogista hevostoimintaa voidaan toteuttaa käytännössä hyvin eri tavoin riippuen ohjaajan muusta ammatillisesta koulutuksesta ja työkokemuksesta.

Kuntouttava sosiaalipedagoginen hevostoiminta on yleensä hyvin motivoiva kuntoutusmuoto ja hoitoon sitoudutaan hyvin. Toiminta suunnitellaan juuri kyseiselle asiakkaalle vastaamaan hänen tarpeisiinsa. Myös pienryhmiä voidaan käyttää, jolloin vertaistuki tuo oman myönteisen lisävaikutuksensa.

Yleensä ADHD-kuntoutuja käy kuntouttavassa hevostoiminnassa 1 krt / vko. Jo 10 kerran jakso helpottaa ADHD-oireista kärsivän henkilön elämää.

 

Talliympäristö ja hevoset auttavat keskittymään

Talliympäristössä hevosen läsnäolo auttaa keskittymään ja kehittämän impulssikontrollia. Omatoiminen tekeminen, missä onnistuu, vahvistaa yksilön käsitystä itsestään osaavana ja pystyvänä yksilönä ja itsetunto vahvistuu.  Talliympäristössä pääsee itse tekemään ja kokemaan. Toiminnan kautta oppiminen sopii henkilölle, jolla on vaikeutta keskittyä ja pitää tarkkaavaisuutta yllä. Talliympäristö tarjoaa hyvän, korjaavan kokemuksen. Henkilö saa myönteisiä elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia toimiessaan talliympäristössä.

 

Kuntouttava sosiaalipedagoginen hevostoiminta kehittää vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja

Talliympäristössä asiakas on vuorovaikutuksessa sekä hevosen että ohjaajan kanssa. Kuntouttava sosiaalipedagoginen hevostoiminta tukee hyvin sosiaalisten taitojen harjoittelua. Kaikki haluavat  toimia mielellään hevosen hyvinvointia edistävällä tavalla.

Sääntöjen noudattaminen voi olla haastavaa keskittymiskyvyn puutteesta kärsivälle. Tallissa säännöt ovat hevosten hyvinvoinnin vuoksi tärkeitä ja asiakas oppii muistamaan, että tallissa liikutaan rauhallisesti ja vältetään huutamista, jotta hevonen ei pelästy.

Kuntouttavassa sosisaalipedagogisessa hevostoiminnassa pääsee vahvistamaan myös toiminnan ohjauksen taitoja esim. hevosta harjaamalla ja varustamalla toimintaaa varten. Maastakäsin työskentely parantaa kehotietoisuutta, mikä helpottaa itsen erottamista muista ja auttaa ymmärtämään muiden ihmisten toimintoja, ajatuksia ja tunteita.

 

Välittömästi annettu palaute on parasta

Hevosten kanssa toimiessa saa välittömästi palautetta sekä hevoselta että ohjaajalta, mikä on tehokasta verrattuna viivästetysti annettuun palautteeseen. Lasten ja nuorten kohdalla välittömästi annetulla sekä myönteisellä palautteella on erittäin suuri merkitys.

Normaali koululuokka saattaa olla vähemmän motivoiva ympäristö keskittymisvaikeuksia omaavalle nuorelle, mutta talliympäristössä tehtävät pilkotaan riittävän pieniin palasiin ja valitaan siten, että jokainen saa onnistumisen elämyksiä. Talliympäristössä ja hevosten kanssa kehittyvät myös ongelmanratkaisutaidot, mistä on suurta hyötyä arkielämässä.

Hevosen kanssa on helppo olla vuorovaikutuksessa. Hevonen vastaa ihmiselle välittömästi. Kun vuorovaikutus hevosen ja ohjaajan kanssa on talliympäristössä luontevaa, siirtyy tämä toimintamalli myös talliympäristön ulkopuoliseen maailmaan.

 

Miten kuntouttavan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ADHD-valmennukseen pääsee?

Kuntouttavaan sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan voi hakeutua itse ottamalla yhteyttä Ilo Elää Hyvinvointitallille (sähköpostiosoite jaana@iloelaa.fi) tai varaamalla tutustumisajan sähköisestä ajanvarauksesta TÄSTÄ

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan kuntouttavan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ADHD-valmennukseen Ilo Elää tallille!

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ADHD, ADD, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, ADHD-valmennus

Hevonen opettaa tunnetaitoja ja avaa mielen lukot

Torstai 19.7.2018 - KM, PsK, sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaaja Jaana Laurinvaara

Kiinnostus hevosen ja talliympäristön käyttämiseen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittämisessä sekä mielenterveydellisessä kuntoutuksessa on Suomessa tällä hetkellä nousussa.  Hevosavusteisella kuntoutuksella tarkoitetaan koulutetun toiminnan ohjaajan ja hevosen yhdessä asiakkaan/asiakkaiden kanssa toteuttamaa kokonaisvaltaista, suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa talliympäristössä.

Miten muutos / kuntoutuminen tapahtuu hevosavusteisessa toiminnassa?

Hevosavusteisen psykososiaalisen kuntoutuksen tavoitteet voivat olla mielen kuntoutumisen lisäksi kasvatuksellisia. Hevosavusteinen kuntoutus on prosessi, jossa käytetään apuna asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi hevosen hoitamista ja hevosen maastakäsittelytehtäviä sekä erilaisia tallitöitä ja ratsain toteutettuja harjoitteita ammattitaitoisen toiminnan ohjaajan vetämänä. Ratsastustaito tai aikaisempi hevoskokemus ei ole tarpeen, eikä ratsastustaidon kehittämiseen edes välttämättä pyritä. Kyseessä on siis toiminta, jossa ihminen on mukana koko kehollaan ja mielellään. Heikompikaan fyysinen kunto tai kömpelyys eivät ole este, sillä ne kehittyvät toiminnan edetessä.

Heidi_ja_Vili_pakattu_www.jpg

Asiakkaan kuntoutuminen tapahtuu koulutetun ammattihenkilön ohjaaman prosessin avulla, jossa asiakas on itse tapahtumien keskiössä ja vaikuttaa oleellisesti prosessin kulkuun. Olennaista on aito vuorovaikutus (dialogi) ja asiakkaan omien resurssien mobilisointi. Toiminnallinen Ilo Elää Hevostoiminta pohjautuu sosiaalipedagogiseen ajatteluun ja sen ohjaajana toimii koulutettu SOSPED hevostoiminnan ohjaaja sekä kasvatustieteiden maisteri ja psykologian kandidaatti Jaana Laurinvaara. Hevostoiminta toteutetaan viihtyisällä Ilo Elää Hyvinvointitallilla (Suomen Ratsastajainliiton jäsentalli) Kirkkonummen Oitmäessä.

Vuorovaikutus on avainsana

Talliympäristössä on suuri elämyksellisen kokemisen voima. Elämysten avulla yksilö saa tukea henkilökohtaiselle kasvulleen ja oppii luontevaa vuorovaikutusta. Ilo Elää Hevostoiminta on hyvä menetelmä sosiaalisten taitojen opetteluun ja vahvistamiseen kaiken ikäisille. Toimiminen talliympäristössä tapahtuu aina vuorovaikutuksessa eläinten ja ihmisten kanssa. Hevonen ja toiminnan ohjaaja toimivat peilinä ja keskustelun avaajina erilaisten tunteiden ja tuntemusten noustessa esiin. Tunne- ja vuorovaikutustaitoihin perehtyneen ohjaajan avulla osallistuja oppii tunnistamaan, sanoittamaan, käsittelemään ja ulkoistamaan erityyppisiä tunteita.

Itseensä tutustuminen kannattaa

Kuntoutettavan tapaaminen talliympäristössä eroaa huomattavasti normaalista vastaanottotilassa tapahtuvasta tapaamisesta. Kommunikaatio koetaan usein helpommaksi ja keskustelu lähtee vaivatta käyntiin. Yhden tapaamisen kokonaispituus on tavallisesti puolitoista tuntia. Hevostalli ympäristöineen muodostaa ikään kuin pienoismaailman, jossa toiminnan ohella tunteet ja mielikuvat elävät vahvasti ja ohjaajan tulkitsemina lisäävät asiakkaan ymmärrystä itsestään.

Onnistumisen kokemuksia ja mielihyvää

Elämykset, oman itsensä voittaminen ja onnistumisen kokemukset nostavat esiin voimakkaita positiivisia tunteita. Ne tuottavat mielihyvää ja antavat voimavaroja elämän ongelmista selviämiseen. Elämysten käyminen läpi ohjaajan kanssa tai ryhmässä ja elämyksistä johdetut keskustelut ovat osa sosiaalista oppimisprosessia. Yhdessä jaettu ja koettu saa aikaan voimakkaan yhteenkuuluvaisuuden tunteen.

Elämän ohjat omiin käsiin

Ilo Elää Hevostoiminnassa lähdetään liikkeelle siitä, että asiakas on viime kädessä itse oman elämänsä asiantuntija ja hän toimii kykyjensä mukaan aktiivisessa roolissa hevosen kanssa ja erilaisissa tallitoiminnoissa. Tämän toiminnan ohella ja juuri sen innoittamana hän etsii itse ratkaisuja oman elämänsä pulmakysymyksiin hevostoiminnan ohjaajan ja kanssaihmisten tukiessa häntä. Saadut onnistumisen kokemukset kantavat vähitellen hevostoiminnan ulkopuolelle ja mahdollistavat muutoksen myös muissa toiminnoissa ja yksilön identiteetissä. Vähitellen asiakas ottaa oman elämänsä ohjat sananmukaisesti omiin käsiinsä. Asiakkaan ja hevosen vuorovaikutusta havainnoimalla voi ammattitaitoinen ohjaaja nähdä tämän prosessin hienovaraisen kulun ja kannustaa asiakasta oikea-aikaisesti.

Haluaisitko kokea hevosavusteisen toiminnan tuoman mielihyvän?

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan Ilo Elää hevostoiminnan moniin mahdollisuuksiin Kirkkonummen Oitmäkeen. Hevostoiminnan vaikuttavuus arjessa on jotain, mikä pitää itse kokea, sitä on vaikea sanoin kuvailla muille.

Kuntouttavan hevostoiminnan ensimmäinen käynti (tutustumiskäynti) maksaa 39,50 eur./ 60 min. , jolloin pääset hyvin tutustumaan kuntouttavaan hevostoimintaan käytännössä. Tällöin teemme jo "töitä" hevosen kanssa.

 TÄSTÄ voit varata tutustumisajan tai puh. 040 161 8895. Lämpimästi tervetuloa :)

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hevosterapia, kuntouttava hevostoiminta, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, tunneäly, tunnetaidot, vuorovaikutustaidot